Som forældre til et barn med udfordringer ud over det sædvanlige, rækker vores almengyldige opdragelsesmetoder og vores forældreintuition, ofte ikke langt nok til at vi kan hjælpe vores børn i udvikling. Til trods for at de fleste af os forældre gør alt hvad vi kan for at hjælpe vores børn, kræver det ofte specialiseret viden og ikke mindst kendskab til forskellige praksisnære redskaber som man kan trække på for at kunne imødekomme vores børns behov.
Du bliver præsenteret for specialviden i forhold til dit barns problematik, men frem for alt blive bekendt/fortrolig med forskellige praksisnære værktøjer, som du kan bruge, når du går herfra og som vil være møntet på at gøre dig endnu bedre til at understøtte dit barn under udviklingen og lette både dit eget og dit barns hverdag!
Bland andet bliver du præsenteret for den nyeste viden om hvordan hjernen fungerer hos børn med ADHD/autismespektrumforstyrrelse, hvordan du kan arbejde med at nedsætte stress og konflikter med dit barn samt hvordan du kan hjælpe dit barn med den emotionelle og sociale udvikling.
Du bliver bekendt med følgende værktøjer, som du kan anvende til at støtte jeres hverdag:
Sociale Historier
Du bliver præsenteret for og hjulpet til at begynde at skrive små Sociale Historier som kan bruges når man skal hjælpe barnet til at forstå den sociale verden omkring sig, lære barnet at udtrykke sine behov, og som hjælp til at bekræfte de ting, som barnet gør på en god måde.
Ofte vil børn med forskellige udfordringer, når de får feedback eller bliver korrigeret/irettesæt i hverdagen, tolke dette som skæld ud – skønt det ikke er hensigten. Igennem Sociale Historier kan barnet få viden om de sociale spilleregler på en neutral og anerkendende måde.
Visuel struktur – boardmaker, billeder, pictogrammer eller skrevne ord
Ved at bruge forskellige former for visuel og struktureret pædagogik, kan du hjælpe dit barn med at få overblik over struktur i hverdagen. Dette kan bidrager til en større selvstændighed, idet barnet selv kan orientere sig via skemaet og give både dig og barnet mere ro i hverdagen.
Kurset strækker sig over 4 måneder, hvor vi i alt mødes 8 gange.
Målgruppe:
Kurset henvender sig til forældre/fagpersoner og andre personer med interesse i at styrke børn med ADHD / autismespektrumsforstyrrelse
Vi opfordrer at begge forældre deltager i forløbet, da en fælles grundforståelse og udgangspunkt kan lette kommunikationen omkring barnets problematik og arbejde med barnet, betydeligt.
Der er plads til max. 20personer.
Mødegange:
03.09.2014: Foredrag, Stressens betydning for dit barn, Med Jakob Lentz og Kate Lindqvist (Åbent for alle) Kl 19.30-21.30 i Bibliotekskælderen 11.09.2014: Gruppemøde, Kl. 19.00-22.00 i Præstegården 17.09.2014: Workshop, Sociale historier (Åbent for alle) Kl. 17.00-20.00 Bibliotekskælderen 08.10.2014: Gruppemøde, Kl. 19.00-22.00 i Præstegården 21.10.2014: Workshop, Visuel struktur (Åbent for alle) Kl. 17.00-20.00 Bibliotekskælderen 05.11.2014: Gruppemøde, Kl. 19.00-22.00 i Præstegården 26.11.2014: Gruppemøde, Kl. 19.00-22.00 i Præstegården 10.12.2014: Gruppemøde, Kl. 19.00-22.00 i Præstegården
Der vil serveres kaffe, the, vand, frugt og lidt kage til alle gruppemøderne
Pris:
29.8.2014:
Bestyrelsen har netop besluttet at kursus forløbet skal være gratis.
Det vigtigste for os er at man deltager og det skal ikke være økonomien der afgør om man kan få hjælp eller ej.
Få pladser tilbage, så skynd dig at tilmeld dig :-)