Fra: Socialstyrelsen.dk Link Vi introducerer den nye nationale handleplan og fortæller om helt ny forskning. Vi dykker ned i konkrete eksempler på indsatser for børn, unge og voksne med ADHD og sætter spot på forebyggelse og strategi i kommunerne. Se reportagen fra Elbæk Højskole og læs om pædagogikken for unge voksne med ADHD
Viden, der også kan være relevant for dig Den nationale handleplan for ADHD-området blev lanceret i maj. Handleplanen ser ADHD i et socialt perspektiv og er et veldokumenteret idekatalog til kommunerne med pejlemærker, anbefalinger og inspiration til konkrete indsatser. National ADHD-handleplan – Pejlemærker, anbefalinger og indsatser på det sociale område En international forskningsoversigt præsenterer ADHD-indsatser for børn, unge og voksne med dokumenteret effekt. Oversigten er lavet af SFI og giver også et billede af udbredelsen af ADHD, følgevirkninger og behandling. International forskningsoversigt over ADHD-indsatser med dokumenteret effekt Under programmet ’Ny forstærket indsats til børn, unge og voksne med ADHD’ blev der i perioden 2009-2012 gennemført en række projekter indenfor fire områder: Metoder, organisering af indsatser, støtte- og kompensationsmuligheder samt videndeling, koordination og tværgående samarbejde. Programmet ’Ny, forstærket indsats til børn, unge og voksne med ADHD’
0 Kommentarer
Fra: Inklusion-online, Nyhedsbrev - E-kursus.
Nogle bliver skøre, hvis de ikke kan dimse Hvad med dig? Doodler du, mens du taler i telefon eller hører et foredrag? Synes du også, at kassen her på billedet nærmest suger dine hænder til sig for at komme til at røre ved dimserne? Der er mange eksempler på, at dét at have noget i hænderne, skærper koncentrationen. Nogle lærer og lytter bedst, når de multitasker. De fleste børn med ADHD har normal hjerneaktivitet i hvile, men nedsat hjerneaktivitet, når de løser opgaver. De producerer simpelthen ikke nok dopamin for at kunne koncentrere sig. De har brug for at sparke hjernen i gang, og det sørger uroen for. Nogle børn bliver ligefrem urolige, hvis de ikke kan dimse samtidig med, at de skal koncentrere sig om noget. Fra hyperaktivitet til koncentration Uro er faktisk tegn på, at barnet kæmper for at holde koncentrationen.En amerikansk undersøgelse med drenge viste netop dette. Case: Otto Otto kan bare ikke sidde roligt. Ustandseligt vipper han på stolen, roder i sin taske, taster på sin mobil, banker hastigt med sin blyant i bordet. Han render også på toilettet og hen og snakker med de andre elever. Det er umuligt for ham at fordybe sig i en leg eller andre aktiviteter. Det giver en uro i klassen. Nu har skolen fundet penge til at købe et udvalg af Tangles og andre dimser, som ikke larmer, og som børnene kan bruge, hvis de skal koncentrere sig. Inklusion Onlines butik har et stort udvalg. For et barn med ADHD er det næsten umuligt, at færdiggøre en kedelig opgave. Kedsomhed er et tegn på, at hjernen er understimuleret. Når hjernen er understimuleret fører det til:
På autismetanken.dk kan du læse spændende information omkring muligheden for og få hjælp fra DUKH
http://autismetanken.dk/2013/06/17/gaesteindlaeg-gratis-og-uvildig-radgivning-fra-dukh/ |
Søg i arkivetArkiv
September 2014
Kategorier
Alle
|
OversigtFølg os på FacebookForeningsinfo:
Foreningen Familierum
Granskoven 37 2600 Glostrup T: 2298 9683 CVR: BANK: Danske Bank 9570 11858694 |
|